rekrutacja

Zasady rekrutacji do VIII PALO: 

1.

Rekrutacja rozpoczyna się od października roku poprzedzającego naukę.

2.

Decyzję o wpisaniu kandydata na listę przyjętych do szkoły podejmuje dyrektor szkoły po odbyciu rozmowy z kandydatem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

3.

Wpisu na listę przyjętych dokonuje się po wpłaceniu wpisowego i podpisaniu umowy o naukę.

4.

Kryteriami branymi pod uwagę przez szkołę są:
oceny uzyskane przez kandydata na koniec klasy VII i oceny bieżące;
– preferowana średnia – co najmniej 4,5, obliczona z wyłączeniem przedmiotów: muzyka, plastyka, technika, wf, religia / etyka,
– ocena zachowania – co najmniej dobra;
wynik egzaminu ósmoklasisty i oceny uzyskane na koniec szkoły podstawowej (w wypadku kandydatów ubiegających się o przyjęcie po końcu roku szkolnego); preferowane wyniki – jak wyżej,
szczególne osiągnięcia kandydata.

5.

Pierwszeństwo w przyjęciu do szkoły mają laureaci i finaliści konkursów przedmiotowych organizowanych przez Kuratora Oświaty oraz laureaci i finaliści ogólnopolskich olimpiad przedmiotowych mających akredytację MEN (np. Olimpiady Matematycznej Juniorów, Olimpiady Literatury i Języka Polskiego dla Szkól Podstawowych, Olimpiady Języka Angielskiego Juniorów, Olimpiady Historycznej dla Szkół Podstawowych). Laureaci kuratoryjnych konkursów przedmiotowych oraz finaliści i laureaci olimpiad przedmiotowych przez pierwszy okres nauki (wrzesień-styczeń) uzyskują ulgę w wysokości 25% kwoty czesnego.

6.

Dokumenty niezbędne do ostatecznego zapisu do szkoły:

  • oryginał świadectwa ukończenia szkoły podstawowej
  • oryginał zaświadczenia o wyniku egzaminu ósmoklasisty
  • karta danych o uczniu [ściągnij plik .pdf]
  • zaświadczenie lekarskie o możliwości kontynuowania nauki
  • 2 zdjęcia
  • kserokopia skróconego aktu urodzenia lub innego dokumentu potwierdzającego dane kandydata.

7. 

Kandydat wpisany na listę przyjętych proszony będzie o dokonanie wyboru drugiego obowiązkowego języka obcego (niemiecki, francuski lub hiszpański) oraz o informację o stopniu jego znajomości. Nasi uczniowie mogą otrzymać 30% zniżki w Szkole Języków Obcych LinguaLand

Rodzice zainteresowani podjęciem przez ich dzieci nauki w naszym Liceum proszeni są o kontakt ze szkołą i umówienie się na rozmowę z dyrektorem szkoły.

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych kandydata do szkoły oraz rodzica/opiekuna prawnego kandydata do szkoły.

Sekretariat Liceum czynny jest codziennie w godz. 8.00-16.00.

Telefon: 633-96-57 lub 632-93-13.

Numer konta:
Prywatne Akademickie Centrum Kształcenia – J.K.M.A Waligóra S.C.
41 1240 4533 1111 0000 5430 0297

WYMAGANIA NA EGZAMIN WSTĘPNY DO KLASY MATEMATYCZNEJ

Liczby i działania

Uczeń:

  • zna znaki używane do zapisu liczb w systemie rzymskim
  • umie zapisać i odczytać liczby naturalne dodatnie w systemie rzymskim
    (w zakresie do 4000)
  • zna cechy podzielności przez 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 25, 100
  • umie stworzyć i zastosować cechę podzielności przez 6, 12, 15, 18 itp.
  • zna pojęcia liczby pierwszej i liczby złożonej
  • zna pojęcie dzielnika liczby naturalnej
  • zna pojęcie wielokrotności liczby naturalnej
  • rozpoznaje liczby podzielne przez 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 25, 100
  • rozpoznaje liczby pierwsze i liczby złożone
  • rozkłada liczby na czynniki pierwsze
  • znajduje NWD i NWW dwóch lub więcej liczb naturalnych
  • znajduje NWD i NWW liczb naturalnych przedstawionych w postaci iloczynu potęg liczb pierwszych
  • oblicza dzielną (lub dzielnik), mając dane iloraz, dzielnik (lub dzielną) oraz resztę z dzielenia
  • znajduje resztę z dzielenia sumy, różnicy, iloczynu liczb
  • umie rozwiązać nietypowe zadania tekstowe związane z dzieleniem z resztą
  • zna pojęcia: liczby naturalnej, liczby całkowitej, liczby wymiernej
  • umie podać liczbę przeciwną do danej oraz odwrotność danej liczby
  • umie podać rozwinięcie dziesiętne ułamka zwykłego
  • umie odczytać współrzędną punktu na osi liczbowej oraz zaznaczyć liczbę na osi liczbowej
  • zna pojęcie potęgi o wykładniku całkowitym i umie obliczyć potęgę
    o wykładniku całkowitym
  • umie zapisać w postaci jednej potęgi iloczyny i ilorazy potęg o takich samych podstawach
  • umie zapisać w postaci jednej potęgi iloczyny i ilorazy potęg o takich samych wykładnikach
  • umie zapisać w postaci jednej potęgi potęgę potęgi o wykładniku całkowitym
  • zna pojęcie pierwiastka arytmetycznego II stopnia z liczby nieujemnej
    i III stopnia z dowolnej liczby
  • umie obliczyć pierwiastek arytmetyczny II i III stopnia z liczb, które są odpowiednio kwadratami lub sześcianami liczb wymiernych
  • umie wyłączyć czynnik przed znak pierwiastka
  • umie włączyć czynnik pod znak pierwiastka
  • zna własności działań na potęgach i pierwiastkach
  • umie oszacować i obliczyć wartość wyrażenia zawierającego pierwiastki i potęgi
  • umie usunąć niewymierność z mianownika, korzystając z własności pierwiastków
  • zna pojęcie notacji wykładniczej
  • rozumie potrzebę stosowania notacji wykładniczej w praktyce
  • umie zapisać liczbę w notacji wykładniczej
  • stosuje w obliczeniach notację wykładniczą (dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli liczby zapisane w notacji wykładniczej)
  • umie porównywać i porządkować liczby przedstawione w różny sposób
  • zna algorytmy działań na ułamkach
  • zna reguły dotyczące kolejności wykonywania działań
  • umie zamieniać jednostki miary, masy, powierzchni, objętości
  • umie rozwiązać zadania tekstowe związane z działaniami na liczbach
  • umie oszacować wynik działania
  • umie zaokrąglić liczby do podanego rzędu

Prędkość, droga, czas

Uczeń:

  • umie na podstawie podanej prędkości wyznaczać długość drogi przebytej
    w jednostce czasu
  • umie obliczać prędkość, drogę i czas używając wzoru
  • umie porównać prędkości dwóch ciał, które przebyły jednakowe drogi
    w różnych czasach
  • potrafi zamieniać jednostki prędkości oraz porównać prędkości wyrażane
    w różnych jednostkach
  • umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z obliczaniem prędkości, drogi
    i czasu

Wyrażenia algebraiczne

Uczeń:

  • zna pojęcia: wyrażenie algebraiczne, jednomian, suma algebraiczna, wyrazy podobne
  • zna zasadę przeprowadzania redukcji wyrazów podobnych
  • umie budować wyrażenia algebraiczne
  • umie redukować wyrazy podobne w sumie algebraicznej
  • umie dodawać i odejmować sumy algebraiczne
  • umie mnożyć jednomiany, sumę algebraiczną przez jednomian oraz sumy algebraiczne
  • umie obliczyć wartość liczbową wyrażenia po przekształceniu do postaci dogodnej do obliczeń
  • umie przekształcać wyrażenia algebraiczne
  • umie opisywać zadania tekstowe za pomocą wyrażeń algebraicznych
  • umie stosować przekształcenia wyrażeń algebraicznych w zadaniach tekstowych

Równania

Uczeń:

  • zna pojęcie równania
  • zna pojęcia równań: równoważnych, tożsamościowych, sprzecznych
  • zna metodę równań równoważnych
  • rozumie pojęcie rozwiązania równania (pierwiastek równania)
  • potrafi sprawdzić, czy dana liczba jest rozwiązaniem równania (pierwiastkiem równania)
  • umie rozwiązać równanie
  • umie rozpoznać równanie sprzeczne lub tożsamościowe
  • umie przekształcić wzór
  • umie opisać za pomocą równania zadanie osadzone w kontekście praktycznym
  • umie rozwiązać zadania tekstowe związane z zastosowaniem równań
  • zna pojęcie proporcji i jej własności
  • umie rozwiązywać równania zapisane w postaci proporcji
  • umie wyrazić treść zadania za pomocą proporcji
  • umie rozwiązać równanie, korzystając z proporcji
  • rozumie pojęcie proporcjonalności prostej
  • umie rozpoznawać wielkości wprost proporcjonalne
  • umie ułożyć odpowiednią proporcję
  • umie rozwiązywać zadania tekstowe związane z wielkościami wprost proporcjonalnymi

Figury na płaszczyźnie

Uczeń:

  • zna podstawowe pojęcia: punkt, prosta, odcinek
  • zna pojęcie prostych prostopadłych i równoległych
  • zna rodzaje kątów
  • zna nazwy kątów utworzonych przez dwie przecinające się proste oraz kątów utworzonych pomiędzy dwiema prostymi równoległymi przeciętymi trzecią prostą i związki pomiędzy nimi
  • umie obliczyć miary katów przyległych (wierzchołkowych, odpowiadających, naprzemianległych), gdy dana jest miara jednego z nich
  • umie rozwiązywać zadania tekstowe dotyczące kątów
  • zna pojęcie trójkąta
  • zna warunek istnienia trójkąta
  • umie sprawdzić, czy z odcinków o danych długościach można zbudować trójkąt
  • wie, ile wynosi suma miar kątów wewnętrznych trójkąta i czworokąta
  • umie wyznaczyć kąty trójkąta i czworokąta na podstawie danych z rysunku
  • zna wzór na pole dowolnego trójkąta
  • umie obliczyć pole trójkąta o danej podstawie i wysokości
  • zna definicję figur przystających
  • zna cechy przystawania trójkątów
  • umie rozpoznać trójkąty przystające
  • umie uzasadnić przystawanie trójkątów
  • zna definicję prostokąta, kwadratu, trapezu, równoległoboku i rombu
  • zna wzory na obliczanie pól powierzchni czworokątów
  • zna własności czworokątów
  • rozumie zasadę klasyfikacji trójkątów i czworokątów
  • umie obliczyć pole i obwód czworokąta
  • umie obliczyć pole wielokąta
  • umie obliczyć wysokość (bok) równoległoboku lub trójkąta, mając dane jego pole oraz bok (wysokość)
  • umie obliczyć długość odcinka w układzie współrzędnych
  • umie obliczyć długości boków wielokąta leżącego w układzie współrzędnych
  • umie sprawdzić, czy punkty leżą na okręgu lub w kole umieszczonym w układzie współrzędnych
  • umie rozwiązać zadania tekstowe wykorzystujące obliczanie długości odcinków w układzie współrzędnych
  • umie sprawdzić współliniowość trzech punktów
  • umie rozwiązać zadania tekstowe związane z wielokątami
  • zna twierdzenie Pitagorasa
  • rozumie potrzebę stosowania twierdzenia Pitagorasa
  • umie obliczyć długość przeciwprostokątnej na podstawie twierdzenia Pitagorasa
  • umie obliczyć długości przyprostokątnych na podstawie twierdzenia Pitagorasa
  • umie rozwiązać zadania tekstowe, w którym stosuje twierdzenie Pitagorasa
  • rozumie konstrukcję odcinka o długości wyrażonej liczbą niewymierną
  • umie konstruować odcinek o długości wyrażonej liczbą niewymierną
  • umie konstruować kwadraty o polu równym sumie lub różnicy pól danych kwadratów
  • umie uzasadnić twierdzenie Pitagorasa
  • umie stosować twierdzenie Pitagorasa w zadaniach o trójkątach, prostokątach, trapezach, rombach itp.
  • umie stosować twierdzenie Pitagorasa w zadaniach tekstowych
  • zna wzór na obliczanie długości przekątnej kwadratu
  • zna wzór na obliczanie wysokości trójkąta równobocznego
  • zna wzór na obliczanie pola trójkąta równobocznego
  • umie wyprowadzić wzór na obliczanie długości przekątnej kwadratu
  • umie obliczyć długość przekątnej kwadratu, znając długość jego boku
  • umie obliczyć wysokość lub pole trójkąta równobocznego, znając długość jego boku
  • umie obliczyć długość boku lub pole kwadratu, znając długość jego przekątnej
  • umie rozwiązać zadania tekstowe związane z przekątną kwadratu lub wysokością trójkąta równobocznego
  • umie wyprowadzić wzór na obliczanie wysokości trójkąta równobocznego
  • umie obliczyć długość boku lub pole trójkąta równobocznego, znając jego wysokość
  • umie rozwiązać trójkąt prostokątny o kątach 900, 450, 450 oraz 900, 300, 600
  • umie rozwiązać zadania tekstowe wykorzystujące zależności między bokami
    i kątami trójkąta o kątach 900, 450, 450 oraz 900, 300, 600
  • umie wyznaczyć środek odcinka
  • zna podstawowe własności figur geometrycznych
  • umie wykonać rysunek ilustrujący zadanie
  • umie wprowadzić na rysunku dodatkowe oznaczenia
  • umie dostrzegać zależności pomiędzy dowodzonymi zagadnieniami a poznaną teorią
  • umie podać argumenty uzasadniające tezę
  • umie przeprowadzić dowód
  • umie zapisać dowód, używając matematycznych symboli
  • zna pojęcie wielokąta foremnego
  • rozumie własności wielokątów foremnych
  • umie konstruować sześciokąt i ośmiokąt foremny
  • umie obliczyć miarę kąta wewnętrznego wielokąta foremnego

Figury przestrzenne

Uczeń:

  • umie wskazać graniastosłup, ostrosłup, walec, stożek, kulę wśród innych brył
  • umie określić rodzaj bryły na podstawie jej rzutu
  • umie wskazać ostrosłup wśród innych brył
  • umie określić liczbę poszczególnych ścian, wierzchołków, krawędzi ostrosłupa
  • potrafi obliczyć sumę długości krawędzi ostrosłupa
  • potrafi wskazać siatkę ostrosłupa
  • umie rysować rzut równoległy ostrosłupa
  • umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z ostrosłupem
  • umie obliczyć pole powierzchni całkowitej ostrosłupa

– na podstawie narysowanej siatki

– na podstawie opisu

  • umie rozwiązać nietypowe zadanie tekstowe związane z ostrosłupem
  • zna pojęcie prostopadłościanu, graniastosłupa prostego, graniastosłupa pochyłego, graniastosłupa prawidłowego
  • zna budowę graniastosłupa
  • umie wskazać na modelu graniastosłupa prostego krawędzie i ściany prostopadłe oraz równoległe
  • umie określić liczbę wierzchołków, krawędzi i ścian graniastosłupa
  • umie rysować graniastosłup prosty w rzucie równoległym
  • umie obliczyć sumę długości krawędzi graniastosłupa
  • umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z sumą długości krawędzi
  • umie rozwiązać nietypowe zadanie związane z rzutem graniastosłupa
  • zna pojęcie siatki graniastosłupa, pola powierzchni graniastosłupa
  • zna wzór na obliczanie pola powierzchni graniastosłupa
  • rozumie sposób obliczania pola powierzchni jako pola siatki
  • umie obliczyć pole powierzchni graniastosłupa
  • rozumie zasadę kreślenia siatki
  • umie rozpoznać siatkę graniastosłupa
  • umie kreślić siatkę graniastosłupa prostego o podstawie dowolnego wielokąta
  • umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z polem powierzchni graniastosłupa prostego
  • zna pojęcie wysokości graniastosłupa
  • zna wzór na obliczanie objętości graniastosłupa
  • umie rozwiązać zadanie tekstowe związane z objętością graniastosłupa

Statystyka

Uczeń:

  • zna pojęcie diagramu słupkowego i kołowego
  • zna pojęcie wykresu
  • rozumie potrzebę korzystania z różnych form prezentacji informacji
  • umie odczytać informacje z tabeli, wykresu, diagramu
  • zna pojęcie średniej arytmetycznej
  • umie obliczyć średnią arytmetyczną
  • umie rozwiązać zadanie tekstowe związane ze średnią arytmetyczną
  • zna pojęcie danych statystycznych
  • umie zebrać dane statystyczne
  • umie opracować dane statystyczne
  • umie prezentować dane statystyczne
  • zna pojęcie zdarzenia losowego
  • umie określić zdarzenia losowe w doświadczeniu
  • umie obliczyć prawdopodobieństwo zdarzenia
  • zna pojęcie prawdopodobieństwa zdarzenia losowego
  • umie określić zdarzenia losowe w doświadczeniu
  • umie obliczyć prawdopodobieństwo zdarzenia