VIII PALO to coś więcej niż tylko szkoła. To miejsce, w którym młodzi ludzie pracują na swój sukces, a także rozwijają się również jako jednostki w społeczeństwie oraz doskonalą swoje pasje i talenty.

Absolwentka

Paulina Braś
Wszystkie zajęcia są prowadzone w języku angielskim, co w moim odczuciu, stanowi najlepszą formę nauki tego języka.

Absolwent

Leon Lauterbach
Ta szkoła daje uczniom wspaniałą możliwość poznania ludzi z różnych stron świata. Uczymy się wspólnie, tworzymy wspólne projekty i bierzemy udział w wymianach międzynarodowych.

Absolwentka

Natalia Kuder
Będąc w tej szkole zawsze miałem poczucie, że nigdy nie zostanę sam w trudnej sytuacji, zawsze mogłem zwrócić się z prośbą o pomoc lub o ponowne wytłumaczenie trudniejszego zagadnienia i za każdym razem tę pomocną dłoń otrzymywałem.

Absolwent

Leon Lauterbach
Dlaczego warto podjąć naukę akurat w VIII PALO? Według mnie jest to najlepszy wybór, ponieważ ta szkoła umożliwia bogaty rozwój ucznia.

Absolwent

Maciej Zając
To co osobiście uwielbiam w tym programie, to rozwijanie kreatywności i logicznego myślenia zamiast nauki na pamięć.

Absolwentka

Natalia Kuder
Kiedy wspominam moje czasy w VIII PALO, to pierwszą rzeczą, jaka przychodzi mi na myśl, jest rodzinna atmosfera, która panowała w murach tej szkoły.

Absolwent

Maciej Zając

Maciej Zając

Absolwent

Wielu z Was zapewne zadaje sobie pytanie, czy warto dołączyć do oddziałów międzynarodowych programu IB prowadzonych w VIII PALO. Moja opinia na temat tego systemu sprowadza się do dwóch aspektów. Po pierwsze IB, w którym podstawa programowa znacząco różni się od tej w tradycyjnej polskiej szkole, stwarza ogromne możliwości. Uczeń otrzymuje dużą wolność jeśli chodzi o wybór obowiązkowych przedmiotów – dla przykładu – można wybrać psychologię czy ekonomię, a więc przedmioty, które nie występują w polskim systemie edukacyjnym. Co więcej, dzięki IB uczeń może zdobyć inne, bardzo cenne, umiejętności – niezbędne w życiu codziennym np. doskonałą znajomość języka angielskiego, zdolność krytycznego myślenia, a także przygotowanie do pisania prac o charakterze akademickim i naukowym.

Wszystko wspaniale, ale dlaczego warto podjąć naukę akurat w VIII PALO? Według mnie jest to najlepszy wybór, ponieważ ta szkoła umożliwia bogaty rozwój ucznia. Dzięki temu, że klasy są niewielkie, uczniowie są w  stanie nawiązywać  relacje nie tylko ze swoimi rówieśnikami, lecz również z  kadrą nauczycielską, w VIII PALO uczeń nie jest anonimową postacią. Nauczyciele wspierają uczniów w tym, aby odkrywali i pielęgnowali swój potencjał. Nigdy też nie zostają pozostawieni sami ze swymi problemami i rozterkami, zawsze można liczyć na pomoc dorosłej, kompetentnej osoby. Kiedy wspominam moje czasy w VIII PALO, to pierwszą rzeczą, jaka przychodzi mi na myśl, jest rodzinna atmosfera, która panowała w murach tej szkoły. Nie wpływało to oczywiście negatywnie na poziom nauczania. Jeśli chodzi o mnie, nie mógłbym prosić o lepszych nauczycieli na ten burzliwy okres jakim jest czas licealny.

Leon Lauterbach

Absolwent

System nauki zgodny z programem IB pod wieloma względami różni się od standardowego polskiego programu nauczania. Po pierwsze, wszystkie zajęcia są prowadzone w języku angielskim, co w moim odczuciu, stanowi najlepszą formę nauki tego języka. Uczeń musi przestawić się na naukę z podręczników, a także na sporządzanie notatek czy konwersację z nauczycielami – właśnie w języku angielskim. Na początku może się to wydawać trudne, ale mówiąc z własnego doświadczenia, mniej więcej po jednym lub dwu mięsiącach nauki tylko przy pomocy języka angielskiego, zaczyna się myśleć w tym języku i przełamywać wszelkie obawy dotyczące swobody porozumiewania się. Jeśli chodzi o swobodę komunikacji, chciałbym powiedzieć kilka słów o kontakcie: uczeń – nauczyciel. Przez całe dwa lata nauki w IB nie miałem i nie spotkałem się z sytuacją, w której uczeń proszący o pomoc, nie uzyskałby jej od nauczyciela. Będąc w tej szkole zawsze miałem poczucie, że nigdy nie zostanę sam w trudnej sytuacji, zawsze mogłem zwrócić się z prośbą o pomoc lub o ponowne wytłumaczenie trudniejszego zagadnienia i za każdym razem tę pomocną dłoń otrzymywałem. W VIII PALO to naprawdę nauczyciele są dla uczniów, a nie na odwrót. 

Jeśli chodzi o stronę naukową, chciałbym wspomnieć, iż w programie IB istnieje możliwość wybrania sobie sześciu przedmiotów, których będzie się chciało uczyć przez kolejne dwa lata. Moim zdaniem jest to idealna możliwość do precyzyjnego ukierunkowania, co może być bardzo pomocne w przyszłości, jeśli chodzi o wybór studiów i późniejszego zawodu. To także sposób na wybranie i naukę przedmiotów z kręgu naszych zainteresowań – bez poświęcania czasu na uczenie się tych, które nas nie interesują lub nam się nie przydadzą. Warto wspomnieć również o rozmaitych sposobach nauczania przedmiotów. Przez dwa lata uczęszczałem na rozszerzone biologię i chemię, więc jestem w stanie opowiedzieć nieco o nauczaniu przedmiotów eksperymentalnych. Otóż w odróżnieniu od innych programów, w IB nauka biologii, chemii, czy fizyki w dużej mierze polega na samodzielnym przeprowadzaniu eksperymentów. Niektóre z nich przerabia się w ramach lekcji, w salach, ale większość z nich w prawdziwym laboratorium, również poza godzinami lekcyjnymi.

Zwieńczeniem wszystkich możliwość, jakie stwarza nauka w IB w VIII PALO to szeroka perspektywa studiowania za granicą, natomiast moim zdaniem największą wartością tej szkoły są wszyscy otwarci i życzliwi ludzie, którzy ją tworzą.

Aleksandra Dąbek

Absolwentka

Program IB pozwala rozwinąć wiele potrzebnych w życiu kompetencji. Należą do nich między innymi: zdolność wyszukiwania wartościowych informacji w dobrych i sprawdzonych źródłach, pisanie tekstów naukowych i esejów oraz praca w grupach. IB w VIII PALO w Krakowie zapewnia rozwój zarówno tych, jak i wielu innych umiejętności pod okiem wspaniałych, międzynarodowych pedagogów oraz przyjaznej uczniowi dyrekcji. Dzięki indywidualnemu podejściu do każdego ucznia, nie trzeba się obawiać, że czyjeś zdolności  zostaną niedocenione, ani że uczeń będzie pozostawiony sam z przedmiotem, z którym ma trudności. Każdego roku coraz więcej uczniów VIII PALO decyduje się na studia za granicą.  Mogą oni liczyć na pomoc szkoły w procesie aplikacji na zagraniczne uczelnie. Dodatkowo, dzięki maturze IB uczniowie, którzy dostają się na zagraniczne uczelnie, nie muszą borykać się z trudnościami z językiem angielskim. 

Natalia Kuder

Absolwentka

Program IB wyróżnia się zupełnie innym podejściem do nauki niż szkoły z polskim programem. Po pierwsze, analizujemy świat jako całość. Skupiamy się głównie na interakcji różnych krajów, a nie tylko na jednym rejonie. Co więcej, uczniowie IB analizują aktualne sytuacje, które nie zostały jeszcze opisane i wyjaśnione. Najlepszym przykładem jest fakt, że już w marcu 2020 rozmawialiśmy o zbliżającej się pandemii i jej możliwych konsekwencjach. Próbujemy patrzeć w przyszłość i przygotować się na zaskakujące zmiany. To co osobiście uwielbiam w tym programie, to rozwijanie kreatywności i logicznego myślenia zamiast nauki na pamięć. Liczy się nie ilość informacji, jaką możemy zapamiętać, lecz to,  jak efektywnie potrafimy korzystać z wiedzy, którą mamy.

Ten program jest wyjątkowy dzięki wolności, jaką oferuje uczniom. Podczas realizacji każdego przedmiotu pracujemy nad swoimi własnymi pomysłami, badamy temat, który najbardziej nas interesuje. Dla przykładu, na większości przedmiotów uczniowie tworzą prace pisemne nazywane Internal Assessment. Oznacza to, że wybierają temat z poza podstawy programowej i wykonują tzw. research, aby odpowiedzieć na pytania pojawiające się w trakcie badań. Ponadto, bardzo ważną cechą IB w VIII PALO jest wyjątkowa relacja z nauczycielami. Można powiedzieć, że to bardziej współpraca niż hierarchia. Zawsze możemy zadawać im pytania dotyczące nie tylko materiału, ale też innych tematów dotyczących naszych zainteresowań czy problemów, z którymi się zmagamy.

To prawda, że wolność zawsze wiąże się z odpowiedzialnością, która jest bardzo ważnym elementem nauki w IB. Uczymy się tego, jak radzić sobie z odpowiedzialnością za wyniki projektów i wyniki maturalne. Ten program uczy nas, jak zmienić odpowiedzialność ze stresu w motywację, co przydaje się zarówno na uniwersytecie, jak i w pracy.

Ta szkoła daje uczniom wspaniałą możliwość poznania ludzi z różnych stron świata. Uczymy się wspólnie, tworzymy wspólne projekty i bierzemy udział w wymianach międzynarodowych. Co więcej, podczas nauki w IB uczymy się o różnych kulturach i staramy się zrozumieć różne opinie, poglądy i wierzenia. W ten sposób możemy pozbyć się stereotypów, które kryją się w naszej podświadomości, i otworzyć się na różnorodność świata.

IB gwarantuje bardziej otwarte i szerokie podejście do nauki, pozwala uczniom odkrywać swoje zainteresowania i poznać ludzi z różnych stron świata. To zdecydowanie doskonały wybór dla ciekawych i kreatywnych młodych ludzi.

Paulina Braś

Absolwentka

VIII PALO to coś więcej niż tylko szkoła. To miejsce, w którym młodzi ludzie pracują na swój sukces, a także rozwijają się również jako jednostki w społeczeństwie oraz doskonalą swoje pasje i talenty. Ucząc się w PALO poznałam wielu ludzi, którzy osiągali fenomenalne wyniki zarówno w nauce, jak i na przykład w różnych dyscyplinach sportowych. Sama miałam możliwość rozwinąć się muzycznie i wystąpić z zespołem w organizowanych przez szkołę wydarzeniach. Mogę więc śmiało powiedzieć, że VIIIPALO stawia na wszechstronny rozwój swoich uczniów, a co najważniejsze wspiera młodych i ambitnych ludzi najlepiej jak potrafi. 

 

Gdy ktoś zadaje mi pytanie, czy warto było wybrać program IB, bez zastanawiania odpowiadam, że tak. Nie będę zaprzeczać, że sam program matury międzynarodowej jest trudny i wymaga ogromnej samodyscypliny, ale ostatecznie przynosi niesamowitą satysfakcję  i otwiera mnóstwo możliwości. VIII PALO posiada niesamowitą kadrę nauczycielską, która zawsze wspiera i dopinguje uczniów. Nauczyciele w VIII PALO są jak dobrzy przyjaciele, do których zawsze można się zwrócić i poprosić o pomoc, dzięki czemu szkoła zamienia się w drugi dom. Z doświadczenia wiem, że zdarzają się momenty, w których złych chwil bywa więcej niż tych dobrych, ale poczucie, że nie jest się całkowicie osamotnionym podświadomie mobilizuje do dalszej walki. Mimo że w trakcie nauki tego nie dostrzegałam, teraz z perspektywy czasu wiem, że podjęcie nauki w PALO w programie IB, było najlepszą decyzją jaką mogłam podjąć. To doświadczenie zmieniło moje spojrzenie na świat, rozwinęło mnie i umożliwiło mi osiągać to, o czym marzę.