Spotkanie nauczycieli przedmiotów przyrodniczych w Portugalii
W dniach 03.02.2022-06.02.2022 zespół nauczycieli VIII Prywatnego Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego w składzie: dr Karol Dudek-Różycki, dr Radosław Uliszak oraz mgr Paulina Palichleb wziął udział w pierwszym spotkaniu z partnerami projektu pod nazwą „Nauczyciele biologii kształtują jutro – Biology Educators Shaping Tomorrow – BEST”, realizowanym w ramach programu „Erasmus +”. Spotkanie odbyło się w Portugalii na Uniwersytecie w Coimbrze, gdzie gospodarzami byli partnerzy projektu, nauczyciele z Portugalskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Biologii i Geologii (Associação Portuguesa de Professores de Biologia e Geologia – APPBG). Pozostałymi partnerami projektu są nauczyciele przedmiotów przyrodniczych z następujących organizacji: Macedońskiego Towarzystwa Biologicznego (Macedonian Biological Society – Македонско биолошко друштво – МБД), Estońskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Biologii (Eesti Bioloogiaõpetajate Ühing – EBÜ) oraz Stowarzyszenia Biologów Duńskich (Foreningen af Danske Biologer – FaDB), którzy brali udział w spotkaniach w formie zdalnej. Spotkanie było okazją do poznania organizacji systemów nauczania w szkołach naszych partnerów i zakresu działalności oraz doświadczeń z funkcjonowania organizacji zrzeszających nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. Dyskusje dotyczyły także wymiany doświadczeń w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych. Poznane nowe metody dydaktyczne z pewnością pozwolą podnieść poziom nauczania przedmiotów przyrodniczych. Udział pierwszej grupy w projekcie otwiera drogę do uczestnictwa innych nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. Spotkania odbędą się w krajach partnerów projektu: Polsce, Macedonii, Estonii oraz Danii.
W czasie tego wyjazdu była także okazja nie tylko poznać bliżej zwyczaje Portugalczyków, ale przede wszystkim przyjrzeć się dziedzictwu naukowemu i dydaktycznemu Uniwersytetu w Coimbrze. Jest to najstarsza i najważniejsza uczelnia wyższa w Portugalii. Pomimo niesprzyjających warunków stanu pandemii, udało się odwiedzić znajdujące się na Uniwersytecie Muzeum Nauki, w którym znajdują się kolekcje obiektów i instrumentów naukowych z XVIII i XIX wieku. Wśród nich można obejrzeć obiekty przeznaczone do nauki fizyki, mineralogii oraz chemii. Część kompleksu stanowi Muzeum Historii Naturalnej, w którym z kolei są cenne okazy z botaniki, zoologii i antropologii. Dzięki uprzejmości Uniwersytetu w Coimbrze odwiedziliśmy także Obserwatorium Astronomiczne i Instytut Geofizyczny, w którym można było obserwować, jak przebiega proces wykonywania zdjęć Słońca (tzw. spektroheliogramów), a które w tym obserwatorium wykonywane są od 1926 roku.
Dla wszystkich nauczycieli cennym doświadczeniem była wizyta w liceum (Escola Secundária Quinta das Flores) w Coimbrze. Podczas tej wizyty zapoznano gości z funkcjonowaniem szkoły, która oferuje uczniom zarówno standardowy program nauczania, jak i program umożliwiający rozwój artystyczny. Chlubą szkoły są dobrze wyposażone pracownie przeznaczone do nauki przedmiotów przyrodniczych, a także wiele prac wykonanych przez uczniów. Szczególną uwagę zwróciła pracownia biologiczna, w której uczniowie mogą podczas lekcji korzystać z modelu ludzkiego ciała naturalnej wielkości, umożliwiającego precyzyjne poznanie anatomii. Ponadto w każdej pracowni znajdują się niezbędne narzędzia do rozwijania umiejętności intelektualnych i manualnych uczniów, a także samodzielnej pracy, czego dowodem były wykonane przez uczniów prace konstrukcyjne, takie jak np. karmniki dla ptaków czy modele komórek organizmów. Szkoła posiada też aulę z widownią na kilkaset osób, w której zwykle odbywają się uczniowskie koncerty lub egzaminy z przedmiotów artystycznych. Rozmowa z Panią Dyrektor szkoły potwierdziła przypuszczenia, że połączenie przedmiotów artystycznych i standardowego programu nauczania jest dla uczniów bardzo atrakcyjne, dlatego szkoła cieszy się dużą popularnością i co roku zgłasza się do niej wielu kandydatów, nawet z odległych części Coimbry.
Nasze pierwsze spotkanie z partnerami projektu w Coimbrze było inspirującym doświadczeniem, które pozwoliło nam spojrzeć na nauczanie przedmiotów przyrodniczych z innej perspektywy. Poznani przez nas nauczyciele są profesjonalistami w swoich dziedzinach, co utwierdziło nas w przekonaniu, że międzynarodowa współpraca może nie tylko wzbogacić nasz warsztat, ale także zainspirować do nowych pomysłów i w ten sposób pomóc nam stać się jeszcze lepszymi nauczycielami swoich przedmiotów. Cieszymy się, że jesteśmy częścią tego projektu i z niecierpliwością czekamy na kolejne spotkanie, które tym razem odbędzie się w Krakowie.