10 lat IB w naszej szkole
- Wysłane przez Administrator
- Kategorie Aktualnosci
- Data 7 listopada, 2021
Właśnie mija dziesięć lat od momentu otrzymania zezwolenia International Baccalaureate Organization na wdrożenie w naszym Liceum programu matury międzynarodowej IB DP. Ale zamiar uruchomienia oddziałów międzynarodowych zrodził się dużo wcześniej, same działania przygotowawcze, prowadzone głównie przez Koordynator tego programu w naszej szkole, mgr Ewę Dudek, trwały prawie trzy lata. Był to czas wytężonej pracy, należało bowiem opracować ramowy plan nauczania, zrekrutować kadrę , co nawet w akademickim Krakowie nie było łatwym przedsięwzięciem, przeszkolić nauczycieli, wreszcie doposażyć bibliotekę w wydawnictwa niezbędne do realizacji programu IB. Proces wyposażania szkoły w potrzebną infrastrukturę dydaktyczną trwa zresztą nadal, ostatnio dużym nakładem środków powstało laboratorium dla przedmiotów the Group 4 project. Ciągle też wzbogaca się oferta programowa, nasi uczniowie mają w tej chwili aż 17 przedmiotów do wyboru i zapewne nie jest to nasze ostatnie słowo.
Dziesięć lat funkcjonowania oddziałów międzynarodowych w VIII PALO trzeba uznać za czas bardzo dla szkoły udany. Na pewno m.in. dzięki IB wzrósł prestiż Liceum, matura międzynarodowa przyciąga ambitnych, zdolnych i twórczych młodych ludzi, którzy już jako nasi uczniowie podejmują interesujące inicjatywy i angażują się w rozmaite ciekawe przedsięwzięcia, nierzadko, oczywiście, wespół z kolegami z oddziałów z maturą polską. Warto tu wymienić, oprócz sukcesów w olimpiadach przedmiotowych i Olimpiadzie Zwolnieni z Teorii, znaczące osiągnięcia w Szkole Debaty (oksfordzkiej) czy w obradach MUN.
Program matury międzynarodowej trwa tylko dwa lata, siłą rzeczy jest to więc dla uczniów (ale i dla nauczycieli) czas bardzo intensywnej pracy. W pewnym uproszczeniu można by stwierdzić, że koncepcja kształcenia w IB zasadza się na strategii wdrożeń czy zastosowań, a więc na wyposażeniu uczniów w wiedzę i umiejętności przydatne w praktyce. Niezwykle ważne miejsce zajmują działania projektowe, eksperymenty, doświadczenia. Dzięki temu absolwent programu IB jest dobrze przygotowany do studiowania, co oznacza przede wszystkim umiejętność samodzielnego poszukiwania rozwiązań i rozwiązywania problemów. Nie dziwi więc, że absolwenci oddziałów międzynarodowych studiują na najbardziej prestiżowych kierunkach studiów, w Polsce i za granicą.
Dotychczasowe osiągnięcia cieszą, ale nie zwalniają z obowiązku dalszych starań o jak najwyższą jakość naszej oferty edukacyjnej.