The school closely cooperates with academics of Pedagogical University of Cracow and Jagiellonian University, the majority of whom work at our school. You can find some of their publications below.
![](https://viiipalo.krakow.pl/wp-content/uploads/2021/02/JW-1.png)
Janusz Waligóra, How we made a school version of ‘Facts’. Practical media activites in final year of high school in: Education and New Media, edited by Małgorzata Latoch-Zielińska, Iwona Morawska, Małgorzata Potent-Ambroziewicz, Lublin 2015, pp. 235-247.
![](https://viiipalo.krakow.pl/wp-content/uploads/2021/02/okladka-4-1.png)
Piotr Kołodziej, Janusz Waligóra, Jerzy Waligóra, The School Theatre of Interaction. From Idea to Play – the anthology of dramas written for and performed by students of PACK on various occasions and celebrations, the book that includes methodological and theatrical commentary, Cracow 2016
![](https://viiipalo.krakow.pl/wp-content/uploads/2021/02/Edukacja-w-czasach-cyfrowej-zarazy-1.png)
Paweł Kasprzak, Zofia Agnieszka Kłakówna, Piotr Kołodziej, Adam Regiewicz, Janusz Waligóra, Education During Digital Plague, Toruń 2016
![](https://viiipalo.krakow.pl/wp-content/uploads/2021/02/okladka-3-1.png)
The Modern Prose for the 20th Anniversary of Academic High School no. 8 – the anthology of students’ literary works, edited by Bartłomiej Adler, Cracow 2013
![](https://viiipalo.krakow.pl/wp-content/uploads/2021/02/okladka-5-1.png)
Piotr Kołodziej, Twenty-five Faces of Girl with a Pearl Earring. How to Read Paintings in the Process of Cultural and Literary Education – the author refers to his own teaching experience at VIII PALO, the book also contains the pictures taken by students that constitute evidence of various activities at school, Cracow 2018.
![](https://viiipalo.krakow.pl/wp-content/uploads/2021/02/Przemilczane-PK-1.png)
Piotr Kołodziej, The Truth of Times and the Truth of the Screen… or a Joyful Story of a Sad Film, in: Silent, Unspoken… On Relationships Between Words and Silence, edited by G. Różańska, Instytut Wydawniczy “Świadectwo”, Ustka – Bydgoszcz 2019, pp. 242-267.
Other publications
- Anna Krzemińska-Kaczyńska, Uczniowie z różnych kultur w szkole, „Hejnał Oświatowy” 2016, nr 3.
- Janusz Waligóra, Wiersz wobec Zagłady. O problematyzowaniu lektury (Chaskiel Tadeusza Różewicza i Ballady i romanse Władysława Broniewskiego), „Polonistyka” 2014, nr 7, s. 44-50.
- Janusz Waligóra, Ani rytuał, ani karnawał… O interpretacji tekstu literackiego w szkole (ponadgimnazjalnej): warunki – strategie – perspektywy, Kraków 2014
- Piotr Kołodziej, Pięciolecie VIII Prywatnego Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie, „Hejnał Oświatowy”, Kraków 1998,nr 3.
- Piotr Kołodziej, Jak uczyć czytania literatury w liceum (na przykładzie opowiadań Brunona Schulza), cz. III, „Nowa Polszczyzna” 2001, nr 5, 23-34.
- Piotr Kołodziej, Jak uczyć czytania literatury w liceum (na przykładzie opowiadań Brunona Schulza), cz. I, „Nowa Polszczyzna” 2001, nr 3, s. 3-14.
- Janusz Waligóra, Trzy gramy optymizmu. Radość pisania Wisławy Szymborskiej w pierwszej licealnej, „Nowa Polszczyzna” 1997, nr 3.
- Patrycja Cyganek, Janusz Waligóra, Z uczniem w księgarni. Rozmowy o starszych i młodszych nowościach literackich, „Nowa Polszczyzna” 2007, nr 4, s. 3-10 rozmowa o poezji Wisławy Szymborskiej z uczennicą naszego liceum – Patrycją Cyganek
- Piotr Kołodziej, Jak uczyć czytania literatury w liceum (na przykładzie opowiadań Brunona Schulza), cz. II, „Nowa Polszczyzna” 2001, nr 4, s. 3-15.
- Piotr Kołodziej, Raport z oblężonego świata, „Polonistyka. Innowacje” nr 12 (2020), s. 109-139, [link]